Volg @DuurzaamGebouwd

Pamela Logjes

 Pamela Logjes

Dat u mij hier tegenkomt heb ik mede te danken aan de toekomst. Ruim een jaar geleden overdacht ik die en vond ik dat het tijd was voor verandering. Ik besloot het mediabedrijf RTL achter me te laten en te gaan voor iets wat op lange termijn duurzaam, waardevol en nuttig is.
De uitdaging
Voor een nieuwe opdrachtgever werkte ik aan een documentaire over klimaatverandering en reisde ik onder andere met Bernice Notenboom langs de kust van Spitsbergen. In die tijd ontdekte ik niet alleen veel meer over de staat waarin ons klimaat verkeert, maar leerde ook een sector kennen waar een enorme uitdaging ligt als het gaat om verduurzamen: de bouw- en vastgoedsector. Als 40% van de CO2-uitstoot komt van de bestaande gebouwde omgeving, valt er dus enorm veel te winnen, alleen gebeurt het nog niet op grote schaal. De uitdaging: door de juiste partijen aan elkaar te verbinden, passende verhalen te vertellen en vragen te stellen, aanzetten tot actie.
Het initiatief
Met deze uitdaging ging ik aan de slag voor Dutch Green Building Council. Die met haar netwerk van grote bouwbedrijven tot kleine aannemers, van architecten tot leveranciers, het verduurzamen van de gebouwde omgeving wil versnellen.
In augustus 2017 bracht ik voor deze organisatie Jan Terlouw en drie jonge Future Leaders samen en interviewde ze over ?wat mensen nou in beweging brengt om te verduurzamen?. Tijdens dit interview ontstond een bijzonder initiatief: #toekomststoel (www.toekomststoel.nl). 

Toekomststoel
Samen met Lizzy Butink, Yvette Watson en Marianne Davidson roep ik onze omgeving op om de toekomst te allen tijde te betrekken bij de besluitvorming, door een lege stoel aan te schuiven. Die stoel symboliseert de toekomst en zet aan tot andere, meer duurzame keuzes, zodat de volgende generaties kunnen leven met onze acties van vandaag.
Verbeeldingskracht, lange termijn gen en lef
Het initiatief staat ook voor drie dingen die nodig zijn om de uitdagingen aan te gaan die voor ons liggen. Als eerste: het stimuleren van verbeeldingskracht. Om te weten wat de gevolgen van je acties zijn, moet je je inleven in de toekomst. En om iets te veranderen moet je voor je kunnen zien hoe het anders kan. Daarnaast: het cultiveren van het lange termijn gen. Een gen dat wij van nature niet bezitten, maar wel nodig hebben om vooruit te kijken. En als laatste: het tonen van lef. Je moet wel dúrven veranderen. En ik kan uit ervaring zeggen dat verandering loont, want het heeft mij hele mooie dingen opgeleverd, waaronder deze bijzondere nominatie.

Visie

Er wordt vaak gezegd dat bewustwording nodig is om onze omgeving te bewegen tot duurzaam handelen. Dat is een mooi streven, maar ons bewustzijn is een lastige snaar om te raken. Dan moeten wij namelijk eerst gaan nadenken. Wij mensen handelen over het algemeen niet bewust, het overgrote deel van wat wij dagelijks doen gaat onbewust. Daarom zou duurzaam handelen iets moeten zijn waar je niet over hoeft na te denken, maar iets wat simpelweg het meest logische is om te doen. Het zou de normaalste zaak van de wereld moeten worden, geen exclusiviteit, geen uitzondering, geen onmogelijkheid en voor iedereen bereikbaar.

Nevenfuncties

Mede-initiatiefnemer van #Toekomststoel
PR/Communicatieadviseur
Copywriter

« Naar het overzicht

Duurzame 50 is een initiatief van

  • ABN AMRO
  • Duurzaam Gebouwd