Volg @DuurzaamGebouwd

Ton Fleuren

 Ton Fleuren

Transformatie van de bouw, begint bij de mens’

Alpha’s versus Beta’s
Binnen de bouwsector zijn de Bèta’s volop aanwezig. Slimme koppen die kennis hebben van techniek, engineering, slim bouwen en technologische oplossingen die onze gebouwen duurzamer maken. Door het toepassen van nieuwe en (recyclebare) materialen en technieken moeten gebouwen slimmer worden en van toegevoegde waarde zijn voor de gebouwde omgeving.

De Bèta’s zijn hard nodig binnen de bouw! Maar laten we zeker niet de Alpha’s niet vergeten. De Latijnse spreuk: ‘Mens agitat molem’ betekent: ‘De geest beweegt de massa’. Om uiteindelijk echt het verschil te kunnen maken binnen de bouw & vastgoedsector gaat het verder dan slimme technieken: het gaat om beleving, tevreden gebruikers. Om de mensen die dit voor elkaar gaan krijgen. Het bouwbedrijf krijgt hierdoor een nieuwe, uitdagende en een meer spannende rol.


De Bouw, met hoofdletter B

Beleving is een term waar niet altijd bij stil wordt gestaan. Vaak is het vanzelfsprekend. Ton zijn kracht ligt bij het bewust en ontwerpen vanuit de beleving van de aanwezigen in het gebouw. Het bouwbedrijf is niet meer alleen verantwoordelijk voor het gebouw en de techniek maar juist voor beleving, Ton speelt hier een pro-actieve rol in. Wanneer het gebouw zich aan kan passen aan de verandering van mensen, krijgt het gebouw een continue functie, dat is échte duurzaamheid.

Als Business Development directeur binnen Heijmans Utiliteit focust Ton op nieuwe klantomgevingen door het ontwikkelen van innovatieve en vernieuwende concepten waar mensen blij van worden. Door te denken vanuit de klant, de gebruiker én het vastgoed en door goed te luisteren naar hun wensen in combinatie met marktontwikkelingen zorgt hij er voor dat door deze customer journey mensen in het gebouw gelukkig worden van de omgeving. Happiness, blijft continu zijn hoofddoel.

Het onlangs succesvol gelanceerde BeSense komt uit de koker van Ton. BeSense is een product met dienst, waarbij slim ontwikkelde sensoren binnen kantooromgevingen de bezetting en de luchtkwaliteit van het pand meten. De gebouwbeheerder krijgt hierdoor inzicht in de benutting van het pand en kan hierop inspelen, net als op het klimaat. Een comfortabele en prettige werkomgeving zorgt er immers voor dat de productiviteit van mensen omhoog gaat. Voor BeSense werkt Ton samen met partner CSU. Schoonmaak, waarbij hospitality het codewoord is. De schoonmakers ontvangen op hun tablet real-time info waardoor er gerichter en efficiënter schoon gemaakt wordt. Big Data wordt Right Data en zorgt uiteindelijk voor efficiënter, slimmer en schoner gebouwbeheer. En levert slimmere gebouwen, waar mensen zich prettig voelen, waar veel energie ontstaat en waar productief gewerkt wordt.
https://besense.nl/


A plus B zorgt voor Change

Traditionele (bouw)patronen doorbreken door uit te gaan van de behoefte van de mens. Dat zorgt voor verandering. En dat is waar we aan toe zijn binnen de bouw.
Ton regisseert deze verandering met verve, door vernieuwers om zich heen te verzamelen, door patronen te doorbreken en door te focussen op belevingswaarde én door opmerkelijke resultaten te behalen.
Het Nationaal Militair Museum is één van de meest aansprekende PPP-projecten in Nederland, en is Ton zijn paradepaardje. Een ijzersterke visie die consequent doorgevoerd is. Een unieke samenwerking waarbij Heijmans 25 jaar verantwoordelijk is voor het gebouwbeheer maar ook voor de beleving van de gasten. Tot 2039 zijn wij de gastheer en ontvangen we jaarlijks ca. 300.000 bezoekers.
https://www.heijmans.nl/nl/dehandvan/nationaal-militair-museum/

Het is inmiddels ook duidelijk dat een compact team van business developers in staat is de mindset van een groot (en deels nog) traditioneel bouwbedrijf te veranderen. Van aannemer transformeren naar een bedrijf wat een verantwoordelijkheid neemt voor de werkomgeving en werkbeleving is hard werken maar het kan.


De D van Duurzaamheid
Dat duurzaamheid staat voor ander materiaalgebruik, slimmere energiesysteem, recyclebaarheid, langere levensduren en anders omgaan met ruimtegebruik, dat klopt allemaal. Maar in Ton zijn ogen gaat het veel verder. Namelijk: een omgeving creëren die iets bijdraagt. Aan de gebouwde omgeving, aan de beleving maar ook aan de maatschappij. Doel is om waarde te creëren, niet op de korte termijn, maar op de lange termijn. Niet alleen in de vorm van stenen, maar gericht op de mens.

Dat hiervoor ook een cultuurverandering binnen de eigen organisatie nodig is, is meer dan helder. Ook hieraan werkt het team van Ton vol verve en het bewijs dat volharding hierin helpt is er.

« Naar het overzicht

Duurzame 50 is een initiatief van

  • ABN AMRO
  • Duurzaam Gebouwd